Katalog motocyklů ČZ
 
?php echo $article->nadpis; ?>

O knize »

Objednávejte zde » Recenze » Kontakt »
 

O knize Údržba a opravy motocyklů ČZ 125 a 150C

Údržba a opravy motocyklů ČZ 125 a 150C

Šulc Augustin, Šulc Karel, Augustin Šulc mladší

Po mnoha letech do knižní podoby připravili, upravili a doplnili

Libuše Šulcová a Dušan Šebek

Firma generální zastoupení ČZ byla pojmem jak za doby první republiky, tak do roku 1948, kdy došlo ze strany bolševiků k likvidaci. Bratři Šulcové byli jedni z nejpovolanějších, kteří znali motocykly ČZ do všech detailů. Mnoho reklamních brožur, knih k obsluze ČZ a článků nese jejich rukopis, ač jejich jméno nemohlo být uvedeno. Přesto jejich rady neztratily ani po mnoha letech nic ze své aktuálnosti a výpovědní hodnoty.

Augustin Šulc stál u prvních mezinárodních úspěchů značky ČZ, přivedl Strakonické jezdce k vítězství ve Stříbrné váze Mezinárodní motocyklové šestidenní soutěže v letech 1947 a 1949 a v roce 1949 i k vítězství ve Skotské šestidenní ve třídě do 125 ccm. Položil základy k úspěšné soutěžácké generaci, která v padesátých a začátkem šedesátých let patřila ke světové špičce. Režim se mu za to odměnil vězením a zákazem činnosti. Oba bratři do konce svého života nesměli publikovat, ani se angažovat v motoristickém sportu – proto kniha vznikla pod pseudonymem Trio.

Berme tuto knihu jako malou poctu Českým podnikatelům, jejichž činnost byla násilně ukončena.

Kniha byla v rukopise připravena k tisku již v roce 1955, ale bohužel tehdy nevyšla… Jejím obsahem jsou články, které vycházely v časopisu Svět Motorů v letech 1953–1955. Bratři Šulcové se v nich věnovali údržbě a opravám nejvíce prodávaných motocyklů ČZ, které jsou i v současné době nejrozšířenější mezi sběrateli a veteránisty.

Mnozí motocyklisté udržují svůj motocykl v pořádku, je však málo těch, kteří si dovedou motocykl správně seřídit, a ještě méně těch, kteří dovedou najít závadu a odstranit ji. Proč? Protože svůj motocykl neznají. Chceme jim proto pomoci. Těmito slovy zahájili bratři Šulcové cyklus 25 článků, které vycházely na pokračování, a které plánovali vydat jako příručku. Podrobně se věnovali technice jízdy (zajíždění nového motocyklu, jízdě do kopce, jízdě za tmy), údržbě (čištění, mazání, napínání řetězu, seřizování brzd, ošetřování pneumatik), ale také složitějším tématům (rozebrání karburátoru, seřízení zapalovače, přebroušení válce, rovnoběžnost kol, opravy motoru, vyjmutí a montáž ložisek aj.).

Články jsou doplněny o dobové technické fotografie ČZ, komentáře k postupům oprav i ze současného hlediska, hodnocením, co je použitelné a co ne.

Zasvěcené rady bratří Šulcových i po letech jistě ocení celá komunita motorkářů veteránistů.